logo stadsraad nieuw.jpg - 34.17 KB

 


Gemeentelijk Verkeers-en Veiligheids Plan.

De gemeente steenbergen heeft besloten een extern adviesbureau in de hand te nemen die de verkeersstromen en
de problemen die dit met zich meebrengen, in beeld te brengen.

Volgens de laatste berichten zal het GVVP (Gemeentelijk Verkeers-en Vervoersplan) in 2020 naar de gemeenteraad gaan.
De Stadsraad Steenbergen is geen politieke partij. De Stadsraad Steenbergen is een klankbord tussen de inwoners en de gemeente.
Wij vinden het leef- en woongenot van de inwoners van Steenbergen belangrijk.
 
Daarom heeft de stadsraad Steenbergen besloten om nu al een werkgroep in te stellen die zich nu al gaat inzetten om de problemen
omtrent de verkeerstromen goed in beeld te krijgen en daarbij e.v.t. oplossingen bij de gemeente Steenbergen neer te leggen.

Mochten er vragen/ideeën of opmerkingen zijn ontstaan dan horen wij dit graag van u.
U kunt contact met ons opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. , wij zullen u dan zo snel mogelijk antwoorden.

 



Vrijdag 26 januari 2018

Wethouder verrast: Verkeers- en Vervoersplan voor hele gemeente

STEENBERGEN - Het zag er gisteravond voorafgaand aan de besluitvormende vergadering naar uit dat het venijn in de staart zou zitten. Aan het eind van de agenda stonden twee moties op lijn. De Volkspartij deed het voorstel om een verkeerscirculatieplan uit te voeren voor de kernen Steenbergen en Dinteloord en D66 deed daar met een onderzoek naar de kosten van een Rondweg West nog een schepje bovenop. Beide voorstellen kwamen voort uit de discussie rond de N257 die de afgelopen maanden hoogtij vierde. De behandeling van de moties bleef uit, want plotseling was daar wethouder Cors Zijlmans die namens het college een konijn uit de hoge hoed toverde: een Verkeers- en Vervoersplan voor de gehele gemeente Steenbergen met daarin een oplossing voor alle verkeerstechnische knelpunten.

De raadsfracties die tot op de tanden bewapend waren met goed voorbereide argumenten voor en tegen de moties knipperden even met de ogen toen de wethouder de mededeling deed. Nog maar twee weken daarvoor, tijdens de discussie in de oordeelvormende vergadering, zong het college een heel ander deuntje. “Ik moet toegeven dat de aangekondigde moties voor het college reden zijn geweest om nog eens verder te kijken,” lichtte de wethouder de ommezwaai toe. “Samen met deskundigen hebben we bezien of die moties ons nu opleveren wat we willen. Een verkeerscirculatieplan gaat uit van bestaande wegen en de manier waarop we met de aan- en afvoer van verkeer daarop om moeten gaan. Maar er is veel meer aan de hand. In alle kernen van de gemeente. Dat totaaloverzicht hebben we nog nooit gehad niet en moet er eigenlijk wel komen. Dat krijgen we met een Gemeentelijk Verkeers-en Vervoersplan (GVVP).“

Beter dan ad hoc

Volgens de wethouder biedt een GVVP de beste mogelijkheden. “Er is een scala aan problemen dat we eerst goed moeten inventariseren. Vervolgens is het aan de raad om een keuze te maken over hoe om te  gaan met die problemen. Er is een bepaald budget maar we kunnen dan wel de keuze maken om de gevaarlijkste punten als eerste aan te pakken Het lijkt ons beter dan hier en daar een ad hoc oplossing.”

Zwart-op-wit

Na een korte schorsing besloten zowel de Volkspartij als D66 om hun motie in te trekken en stemde de volledige raad in met het collegevoorstel. Echter niet zonder dat er garanties van het college werden bedongen. Willy Knop (Volkspartij): “We hebben in de oordeelvormende vergadering een zware discussie  gevoerd en dan komt de wethouder nu met een buitengewoon sterk betoog dat leidt tot het intrekken van onze motie. Ik vraag me wel af of onze motie hier aan bijgedragen heeft.” Het raadslid eiste dat er een raadsmededeling van het college komt waarin het vertelde zwart-op-wit staat. Eric van der Spelt trok de motie van D66 eveneens in op voorwaarde dat de kosten en het tijdspad voor de aanleg van een Rondweg West meegenomen worden in het GVVP en de Perspectiefnota.

Klap met de hamer

Zijlmans stemde met beide eisen in al maakte hij wel een voorbehoud. “Dit college treft de voorbereidingen voor de Perspectiefnota maar de klap met de hamer is voor het volgende college. We regeren niet over ons graf maar sturen wel.”


Verkeersproblemen en veilig gevoel

 

Een aantal Stadraders gaan verkeersproblemen vastleggen; o.a. Kaaistraat, Blauwstraat, Fabrieksdijk, etc.

Zekers fietsers komen in de Kaaistraat regelmatig in de verdrukking door een te smalle doorgang.

Voetgangers weten niet vaak waar ze veilig kunnen oversteken. Op verhoogde rotondes hebben ze vaak voorrang op het andere verkeer. Echter geeft dit veel onduidelijkheid en onveilig gevoel.

Ook zijn alle wandelpaden niet altijd goed beloopbaar voor rolstoelers, rollators, slechtziende, etc.

Dat kan scheve bestrating zijn, maar ook ongelukkige geplaatste bloembakken, fietsen, etc.